به شرح ذیل سایت دکتر احمد ربیعی وکیل عراقی به بررسی فرصت ها و چالش های موجود در عراق به عنوان  بهشت سرمایه گذاری می پردازد.

چمهوری عراق با  قبول  قداماتی از قبیل ثبت شرکت در عراق  و ثبت برند در عراق 

سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در عراق با آغوش باز پذیرای تاجران خارجی است.

 

گرچه تجارت در عراق چالشهای منحصر به فرد و پویای خاص خود را دارد ، اما ظرفیت اقتصادی عراق بسیار زیاد است.  به شرح ذیل به شرح و بررسی آن می پردازیم.

بر اساس گزارش بانک جهانی ، عراق در  رتبه  ۱۵۶  از بین ۱۸۹ اقتصاد مورد بررسی برای سهولت کار قرار گرفت و در شاخص مبارزه با فساد طبق رتبه بندی سازمان شفافیت بین الملل در ۱۷۰ از ۱۷۵ قرار گرفت. علاوه بر این ، عراق به عنوان یکی از ثروتمندترین ملتهای جهان در نظر گرفته می شود.

دولت فدرال عراق در چند وقت اخیر ثبات بی سابقه ای یافته است و در آستانه گشایش های اقتصادی است . شاید  بوروکراسی ها ، حاکمیت ضعیف و شیوه ناسازگار تفسیر و اعمال مقررات ، نمایانگر یک تصویر تاریک برای یک سرمایه گذار خارجی باشد  اما امروز بر خلاف این تصورات عراق بهشتی برای سرمایه گذاری شناخته می شود  تاجران می توانند از طریق ثبت شرکت در عراق نسبت به شروع تجارت خود اقدام نمایند. .

، عراق از سال ۲۰۰۳ پیشرفت های حقوقی و فنی قابل توجهی داشته است. بین سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ ، عراق قوانینی مشتمل بر ۳۰ مقررات مرتبط با تجارت وزمینه هایاقتصادی  بهصورت گسترده از جمله موسسات مالی ، سرمایه گذاری خارجی در عراق  ، مالکیت معنوی در عراق  ، ارتباطات از راه دور و اصلاح مالیات تصویب کرد. بعلاوه ، عراق احتمالاً تنها کشور در خاورمیانه است که تقریباً هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری خارجی در  بخشهای اقتصادی ندارد.

با این وجود ، می توان کارهای بیشتری برای حل اقتصاد عراق انجام داد. با نگاهی به تصویر کل ، مجموعه ای از قوانین جدید گسترده برای بخشهای نفت ، گاز ، نیرو و ارتباطات از راه دور مورد نیاز است. همانطور که انتظار می رفت ، هر اصلاح اساسی نیاز به اراده سیاسی دارد و می بایست از تلاطم  به دور باشد.

قرارداد با  صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۶  یا ارائه سایر وام های بین المللی به عراق این امکان را داده است که راهی برای خروج از بحران مالی خود پیدا کند که این امر هم به دلیل افت چشمگیر قیمت نفت و هم افزایش هزینه های جنگ علیه داعش بود. این قرارداد ها مستلزم پرداخت به موقع بدهی  شرکت های بین المللی نفت است و می تواند زنجیره تأمین آنها دوباره گسترش یابد. اقتصاد عراق از رکود اخیر خود خارج شده و ناچار است نرخ رشد بالایی را که در سالهای قبل از ۲۰۱۴ به آن عادت کرده بود را ، بازیابی کند. لذا از تمام توان خود برای جذب سرمایه گذاران خارجی از ثبت شرکت در عراق اقدام خواهد کرد .

خبرخوباین است که عراق  آغوش خود را برای تجارت از طریق/  ثبت برند در عراق  / وثبت شرکت در عراق  / و سرمایه گذاری در عراق ،/ وصول مطالبات در عراق   / باز نموده است  حسن نیت خود را  به سرمایه گذاران غربی نشان داده است .

سیاستمداران ارشد عراقی مرتباً به شورای تجارت عراق بریتانیا توصیه میکنند می گویند: ” که تمایل زیادی به حضور تجار غربی در کشورشان دارند. “

علاوه بر ذخایر عظیم نفتی اثبات شده در این کشور ، مطمئناً درآمد عظیم بیشتری از صنعت گاز عراق که به آرامی اما به طور مداوم در حال توسعه است ، حاصل خواهد شد. علاوه بر این ، عراق هنوز استخراج ثروت معدنی غنی در زیر بیابانها و کوههای خود ، از جمله طلا و پلاتین را آغاز نکرده است. این یک  گنج بالقووه به عنوان  منابع طبیعی عراق است.

فرصت های بکر،وجود دارد و ادامه خواهد داشت و تقریباً در همه بخش ها از تولید ، فناوری اطلاعات ، ارتباطات از راه دور و کشاورزی گرفته تا خرده فروشی.(عمدتا در منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق ، که در زیر به آن پرداخته شده است) ، بهداشت، آموزش، خدمات ساختمانی، بانکی و حرفه ای در عراق انجام می شود.

اقلیم کردستان عراق یک منطقه نیمه خودمختار عراق با دولت خاص خود (دولت اقلیم کردستان) ، ارگان های دولتی  و سیستم قضایی مستقل دارد . قوانین فدرال عراق همچنان در مورد اقلیم کردستان اعمال می شود مگر اینکه پارلمان کردستان قوانین فدرال را به طور خاص معرفی یا اصلاح کند. بعلاوه ، چند تفاوت قابل توجه میان دولت عراق و جمهوری فدرال  وجود دارد و همچنین اعمال قوانین و رویه ها در این دو منطقه تفاوت چشمگیری دارد.

استفاده از منابع طبیعی عراق بدان معنی است که هم برای دولت عراق و هم برای دولت اقلیم کردستان فرصتی برای سرمایه گذاری میلیاردی در تلاش ها جهت بازسازی  عراق وجود دارد که مقیاس آن در تاریخ جهان بی سابقه است. همچون بازسازی صنایع نفت و گاز ، از جمله هزاران کیلومتر خط لوله جدید و تجهیزات پیشرفته بارگیری برای تانکرهای فوق العاده ، در نظر گرفته می شود. برنامه هایی برای  احداث میلیون ها خانه جدید ، بلوک های توسعه ، مدارس ، بیمارستان ها ، نیروگاه ها ، بزرگراه ها ، راه آهن ، فاضلاب و بنادر در نظر گرفته شده است.

عراق از تاجران ایرانی استقبال می کند و  تخصص ایرانی  را بسیار ارزشمند می داند – یعنی فرصت های بی نظیر تجاری برای شرکت های غربی که از شجاعت و مقاومت بالایی برخوردار هستند را حاضرند در قبال ورد تجار ومتخصصصان ایرانی واگذار نمایند. اما عراق برای افراد ضعیف یا کسانی که به دنبال سود سریع هستند نیست. همانطور که یک تاجر ارشد گفت: “عراق قطعاً یک مقصد” بلند مدت “است.”

سایت دکتر ربیعی اطلاعات اساسی را برای سرمایه گذاران بالقوه در مورد چگونگی تجارت در عراق و ثبت شرکت در عراق  فراهم می کند. صفحات این سایت فقط یک نمای کلی ارائه می شود و اطلاعات دقیق و مشاوره را می توان  با تماس با نماینده ایران در تماس باشید.