هوالوکیل

باسمه تعالی

وب سایت دکتر احمد ربیعی وکیل پایه یک دادگستری کشور عراق

یک وبسایت تخصصی با هدف انعکاس قوانین حقوقی و کیفری جمهوری عراق می باشد.

اکنون در مقاله دیگر به شرح و بررسی اطلاعات جدید ثبت برند در عراق می­ پردازیم.

 

برخی مشتریان با تماس های مکرر این سوال را در ذهن دارند که آیا ثبت برند در اقلیم کردستان عراق آنها را از ثبت علامت تجاری خود در بغداد بی نیاز می کند یا خیر!؟

 

به تعبیر دیگر آیا اقلیم کردستان و دولت مرکزی  عراق در خصوص ثبت برند های تجاری ثبت شده در حوزه ثبتی و قضایی خود نسبت به یکدیگر متعهد هستند یا خیر؟!

بر اساس  قوانین مرتبط با حوزه ثبت علامات تجاری عراق مطالب ذیل تقدیم حضور می گردد:

 

 

 

 

 پاسخ قطعی به سوالات فوق  این است که تجار یا داوطلبانی که نسبت به ثبت برند خود در بغداد مبادرت نموده اند می توانند با اخذ تاییدیه و مکاتبه مرجع صالح ثبتی بغداد خطاب به  اربیل با  مراجعه به اداره ثبت علامات تجاری اقلیم کردستان عراق و  انجام تشریفات مربوطه علامت تجاری ثبت شده در اربیل  برند تجاری خود را در حوزه کردستان عراق نیز  به ثبت برسانند تا مشمول حمایت های قضایی و حمایتی دولت اقلیم  در حوزه کردستان باشند.

به تعبیر دیگر کسانی که در بغداد برند تجاری خود را ثبت نموده اند مدارک ثبت برند خود را از طریق اداره ثبت شرکت­ها به نمایندگی اداره ثبت شرکت­ها ارسال و پس از تشکیل پرونده بدون تشریفات پروسه ثبتی جدید، برند تجاری در اقلیم کردستان عراق نیز مشمول حمایت می­شود.

از سوی دیگر برعکس مورد فوق چنانچه تاجر یا متقاضی علامت تجاری خود را در اقلیم کردستان ثبت نکرد اما متقاضی حمایت از برند تجاری خود در بغداد باشد، در این مرحله متاسفانه باید گفت که این مورد مشمول پاراگراف فوق نمی شود و می بایست متقاضی  کلیه مراحل ثبتی را من البدو الی الختم با اعطاء وکالت به وکیل پایه یک دادگستری عراق اقدام کنند.یعنی باید از ابتدا تشریفات مربوط به ثبت را از طریق وکیل پایه یک دادگستری دارای پروانه مخصوصه ثبت برند اقدام نماید.

– سایر مراحل ثبت برند در عراق:

  1. درخواست تستینگ:

 ثبت علامت تجاری در کشور عراق به صورت حضوری با ارائه وکالت نامه رسمی در عراق( وکیل عراقی) انجام ­می شود  و تنها راه ثبت آن اعطاء وکالت به وکیل پایه یک عراق که دارای پروانه مخصوصه ثبت برند در عراق باشد و ارائه اظهارنامه به اداره مربوطه و در صورت موافقت علامت تجاری در عراق پس از طی تشریفات ذیل انجام خواهد شد. متعاقب  این اقدام درخواستی مبنی بر تستینگ انجام می­شود  تا استعلام می گردد که برند مورد تقاضا آیا تا کنون  به ثبت رسیده است یا خیر و کلیه  موارد از قبیل کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار می رود موضوع تست قرار می­گیرد تا از ثبت علامت مشابه جلوگیری گردد.  از اهداف تستینگ همچنین بررسی استفاده یا عدم از استفاده از کلمات و رسوم  ممنوعه است .به طور مثال:استفاده از حروف عامه،نام سازمان های بین المللی غیره علی هذا از جمله موارد ممنوعیّت است

  1. درخواست ثبت برند

لازم است متقاضی چه بازرگان چه کارخانه دار صرفا از طریق وکیل دارای پروانه به روز وکالت دادگستری دارای مجوز مخصوصه وکالت در خصوص ثبت برند ، به نیابت و وکالت از متقاضی به صورت رسمی،اوراق و اسناد را بر اساس فقره(۱)ازماده  (۴)  وماده  (۷) از قوانین ومقررات ثبت برند و اطلاعات تجاری به شماره  (۲۶) مصوّب ۱۹۷۷ اقدام نموده و کلیه  اوراق لازمه  را به پیوست ارائه نماید، سپس این اوراق بر اساس  دستورالعمل صنفی و مطابق درجه بندی جهانی  (nice)   طبقه بندی می گردد و سپس هزینه ای بابت بررسی تقاضا و برند اخذ می گردد. پروسه  بررسی و طبقه بندی مدارک و وصول موافقیت های اولیه حدود۲ هفته الی ۲ ماه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که   ثبت برند در عراق مشمول برخی هزینه های دولتی است    که باید به خزانه  عمومی واریز گردد.  نهایتا پس از تاییدات اولیه من باب تستینگ و تایید تقاضای ثبت برند، یک نوبت برند در نشریه آگهی می شود تا اگر حقوق معارضی ایجاد شد، ذی نفع بتواند اعتراض خود را به مقامات صالحه  رسمی برساند. در صورتی که اعتراضی در مدت قانونی واصل نگردید  از تاریخ تقدیم   اظهارنامه  اولیه مبنی بر تقاضای ثبت برند به مدت ۱۰ سال گواهی ثبت برند به نفع متقاضی صادر، مورد حمایت قانونگذار عراق قرار می گیرد.ضمنا علامت ثبت شده   فقط در حوزه ی صلاحیت قضایی جمهوری العراق مورد حمایت است و در کشور های دیگر پروسه­های فوق مطابق قوانین جاریه در کشور های هدف باید طی گردد. تاکید می گردد ثبت برند در عراق نیاز به ثبت اولیّه شرکت در عراق یا ثبت برند در ایران ندارد. در صورت اقدام به وکالت از طریق دکتر ربیعی  پروسه ثبتی بدون واسطه، و استهلاک مباشرتا اقدام و نهایی سازی خواهد شد. برند مورد تقاضا حداکثر در مهلت 6 ماه به ثبت خواهد رسید لکن تجارب موعدی نزدیک تر از آنچه گفته شد را نیز اثبات نموده است

 

موکلین ارجمند می توانندجهت هرگونه ثبت شرکت در عراق، ثبت برند در عراق، وصول مطالبات کلان حقوقی و کیفری جهت ارتباط با دکتر ربیعی بدوا با منشی ایشان که شماره ایشان در قسمت ((تماس با ما))  منعکس است، تماس حاصل فرمایند.