وبسایت تخصصی دکتر احمد ربیعی وکیل پایه یک دادگستری عراق به شرح ذیل

به  بررسی قوانین جاریه حوزه حقوق مالکیّت فکری و معنوی در جمهوری فدرال عراق می پردازد

 

قوانین مالکیّت فکری و معنوی در قوانین  عراق:

مالکیت فکری بر مبنای مصادیق مورد حمایت، به دو بخش «مالکیت ادبی – هنری» و «مالکیت صنعتی» تقسیم‌بندی می‎شود که در هر بخش مصادیق متفاوتی مورد شناسایی و حمایت قرار می‎گیرند. حق مؤلف یا کپی رایت یا مالکیت ادبی و هنری، حق پدیدآورنده آثار ادبی، هنری و علمی در نامیده شدن اثر به نام او و نیز حق انحصاری وی در تکثیر، تولید، عرضه، اجرا و بهره‌برداری از اثر خود است. مالکیت ادبی و هنری خود شامل دو بخش است: ۱) حقوق پدیدآورندگان اصلی آثار هنری و ادبی و ۲) حقوق جانبی. اثر مورد نظر در حقوق مالکیت ادبی و هنری شامل آثار نوشتاری، آثار سمعی و بصری، اثر سینمایی، آثار تجسمی و اثر فنی است. داشتن ویژگی اصالت و مشروعیت اثر موجب بهره‌مندی از حمایت مالکیت ادبی و هنری می‎شود، هر چند ممکن است که شرایط دیگری هم مدنظر قرار گیرد. حقوق مادی ناشی از مالکیت ادبی و هنری شامل حق نشر و تکثیر، حق اجرا و عرضه و خواندن اثر براى عموم، حق ترجمه، حق پخش اثر از طریق صدا و تصویر، حق ضبط اثر و حق تهیه فیلم، حق تولید اثر سازگار یا حق تلفیق و حق استفاده از پاداش و… است. همچنین حق انتساب اثر به پدیدآورنده، حق حرمت و تمامیت اثر و حق تصمیم‌گیرى در مورد انتشار اثر جز حقوق معنوی ناشی از مالکیت ادبی و هنری است. اثر خلق شده به محض به وجود آمدن، به وسیله کپی رایت مورد حمایت قرار می‌گیرد و نیازی به ثبت آن نیست.

قانون حق چاپ یا کپی رایت عراق شماره ۳ درسال  ۱۹۷۱ تصویب شد و بعداً در سال ۲۰۰۴ با دستور ائتلاف موقّت  اصلاح شد. این اصلاحات، قانون حق چاپ یا به اصطلاح کپی رایت را به صورت مدرن و به روز تدوین نموده است و به نگارنده یک اثر در مدّت زندگی خود و تا ۵۰ سال پس از مرگ او از حقوق مالکیّت فکری و معنوی او محافظت می نماید.

قانون حق چاپ یا قانون موسوم به کپی رایت  از نویسندگان آثار اصلی ادبی ، هنری و علمی ، از هر نوع، و همچنین از روش بیان  اهمیت و هدف و ماهیّت نگاشته ایشان  حمایت می کند.  دستور موقت ائتلاف  چتر حمایت و حفاظت خود   را شامل آثاری می کند که روش بیان آنها؛ نوشتن، صدا ، نگارگری ، نقاشی یا حرکت است و لیستی از مطالب  و با ماهیّت خاص را تحت پوشش خود قرار می دهد. این قانون  در سال ۲۰۰۴ میلادی گستره شمول حمایت جمهوری فدرال عراق از حقوق مالکیّت فکری و معنوی گسترش داده که تا قبل از صدور و تصویب این اصلاحیه، قانون حفاظت از داده های رایانه ای که پیش از آن مجری بود نمی توانست به این گستردگی از آثار فکری  و علمی و ادبی حمایت نماید.

بدون اجازه کتبی نویسنده یا  قائم مقام قانونی یا وراث وی ، هیچ شخصی مجاز به تولید مجدد اثر دارای حق چاپ نیست. ترجمه ، اقتباس ، تنظیم موسیقی یا تغییر شکل کار دیگری که قبلاً وجود داشته است نیز از موارد این ممنوعیت است که مستلزم کسب اجازه از صاحب اثر می باشد.  استیذان از صاحب اثر می ­تواند مشمول اجاره  منافع تجاری برای دیگری یا  توزیع  و فروش یک اثر و  یا سایر روش های انتقال مالکیت؛ استفاده از هر نسخه علمی یا ادبی یا هنری در اثر مشابه را فراهم آورد.  ،

قانون موسوم به شماره ۸۳ دستور موقت ائتلاف عراق، همچنین برخی از حمایت­های قانونی و حقوق حقه صاحب اثر  از جمله حق انحصاری اقتصادی برای بهره برداری برای یک دوره ۵۰ ساله محاسبه شده از تاریخی که  ثبت  یا منتشر شده است را  شامل می شود.  برخی از این حقوق همچنین به تولیدکنندگان صوت و تصویر  به طور مشابه  حق  انحصاری بهره برداری از صوت و تصویر را در بازه زمانی ۵۰ ساله از زمان فوت صاحب اثر را اعطاء می کند.

نقض حقوق مندرج در این قانون، به عنوان سرقت  خاص محسوب و مشمول جزای نقدی  ۵،۰۰۰،۰۰۰  دینار  و تا  ۱۰،۰۰۰،۰۰۰  دینار خواهد بود.  در صورت تکرار جرم توسط  مجرم، مجازات وی تشدید و به حبس از پنج تا نه سال و یا جزای نقدی از ده میلیون دینار تا بیست میلیون دینار تبدیل می گردد.

شماره دستور ائتلاف به شماره ۸۳ مصوب ۲۰۰  اختیارات گسترده تری به دادگاه عراق می دهد تا دستور ضبط و از بین بردن همه نسخه های  کپی برداری شده  یا ضبط شده را صادرمی کند.  توقیف آلات و ادوات جرم  مورد استفاده توسط جاعلین و متخلفین که مستقیما برای ارتکاب جرم. استفاده می شود نیز در زمره این مجازات هاست . دادگاه می تواند علاوه بر صدور حکم به مجازات و توقیف ابزار و الات جرم، متخلف را به جبران خسارت حقوق ناشی از مالکیت فکری و ادبی و علمی محکوم نماید.

 

وبسایت رسمی دکتر احمد ربیعی فقط یک سایت تبلیغاتی نیست و در خصوص قوانین تخصصی حوزه عراق فعالیت می نماید. در صورتی که تمایل به ثبت شرکت در عراق، ثبت برند در عراق، ثبت یا اخذ نمایندگی در عراق می باشید با نماینده دکتر ربیعی در جمهوری اسلامی ایران تماس حاصل فرمایید.