به نام دادگر توانا

وبسایت علمی تخصصی دکتر ربیعی  وکیل پایه یک دادگستری در کشور عراق

به بررسی موارد ممنوعه ثبت علامت تجاری در عراق می پردازد.

به موجب تعریف ماده ۳ قانون برند تجاری عراق مصوب ۱۹۵۷ عراق :
علامت تجاری یعنی “علامت تجاری – هر علامت یا گروهی از علائم که میتواند نشانی از یک علامت تجاری باشد که از طریق آن کالاهای یک پروژه از کالاهای پروژه های دیگر متمایز شود. مانند علائم به ویژه کلمات شامل عنوان علامت تجاری  قابل ثبت است.
همانطور که نیک می دانید علامت تجاری جدید مورد تقاضای ثبت در کشور عراق بایستی دارای وجوه تمایز باشد علامات ذیل از موارد ممنوع و غیر قابل ثبت در کشور عراق تلقی می شود که در پروسه تستینگ در صورتی که شامل هر یک از موارد ذیل باشد با مانع مواجه می گردد.
موارد زیر ممکن است ثبت نشوند:
۱- علائمی که شبیه نشان ،دولتی نشان سلطنتی  یا هر کلمه حروف یا نقاشی دیگری باشد که ممکن  است به این باور برسد که برند از حمایت حاکمیت عراق برخوردار است.
۲- نشان یا مدالهای دولت یا کشورهای خارجی مگر در مواردی که مراجع ایجابی آن را تایید کنند.

3- علائمی که نشان دهنده یک شخصیت رسمی است مگر اینکه وضعیت آنها با ارجاعات مثبتی که آن علامت متعلق  به آن یا تحت نظارت آن است، گواهی شود.
۴- علائمی که شبیه پرچم ملی پرچمهای نظامی یا دریایی، مدالها یا نشانهای ،افتخاری یا پرچمهای نظامی .  دریایی یککشور باشد.
۵- علائمی که شامل کلمات یا عبارات «ممتاز»، «امتیاز سلطنتی»، «ثبت شده»، «نقاشی ثبت شده»، «کپی رایت»، «جعل محسوب میشود یا کلمات و عبارات مشابه باشد
6-علائمی که نظم عمومی یا اخلاق عمومی را نقض کند یا موجب ف  ناعادلانه را تشویق کند یا غیر از منبع واقعی آنها را نشان دهد.

۷- علائمی شامل اعداد یا حروف یا کلماتی که معمولاً در تجارت برای تشخیص انواع و اقسام کالا به کار می رود یا  علائمی که نوع یا نوع کالا را توصیف می کنند یا کلماتی که معمولاً معنای جغرافیایی یا عناوینی را نشانه  مگر اینکه آنها به نحوی دیگر متمایز باشد کنند.
8- علائمی که با هر لوگوی دارای شخصیت های خاص مطابقت یا شبیه آنها باشد.
۹ – علائمی که حاوی تصویر یک شخص نام او نام کسب و کار یا نام شرکت یا ارگان ثالث باشد، مگر با رضایت و تایید آن شخص یا ارگان، در مورد اشخاصی که اخیراً فوت کرده اند، اداره ثبت می تواند تاییدیه وراث را اخذ نماید

10- علامتی که مشابه علامت متعلق به شخص دیگری است که قبلاً برای همان کالایی که علامت برای آن علامت در نظر گرفته شده یا برای طبقه ای از آن ثبت شده است یا علامتی که به میزانی مشابه آن علامت باشد و باعث گمراهی دیگران شود.
۱۱- علائمی که مشابه یا مشابه نشان هلال احمر یا صلیب سرخ یا  صلیب ژنو باشد

مراجعین محترم می توانند برای هرگونه ثبت برند در عراق با نماینده دکتر ربیعی در ایران تماس حاصل فرمایید