احتراما جهت  تشریح  امر  ثبت شرکت و ثبت برند در جمهوری عراق و نحوه اقدام  دراین خصوص،

  مطالب ذیل  توسط وب سایت دکتر ربیعی وکیل پایه یک دادگستری کشور عراق تقدیم حضور می­گردد.

 

 

۱- ثبت شرکت الوطنیه، ثبت شرکت در عراق

متقاضیان خارجی می­توانند یک شرکت با تابعیت عراقی (در اصطلاح شرکت الوطنیه) به ثبت می رسانند. ثبت اینگونه شرکت مساوی است با اخذ امتیازات خاصی که شامل تمام شرکت های عراقی می شود. حق مالکّیت بر ملک غیر منقول در حدود فعالیّت مقتضی شرکت جدید التاسیس و اخذ وام و برخی تسهیلات و معافیت­های گمرکی واردات از این قبیل امتیازات است که در درازمدت و کوتاه مدّت باعث رشد هرچه بیشتر فعالیّت شرکت می­گردد. لازم به ذکر است در سال­های گذشته امکان ثبت شرکت  به صورتی که تمام سهام آن متعلّق به افراد خارجی باشد میسّر بود لکن حسب تصویب اصلاحیه قانون ثبت شرکت­ها عراق مورخ ۲۰۱۹ میلادی، متقاضیان ثبت شرکت  در عراق می­بایست حداقل یک شریک عراقی که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به وی باشد، معرفی نمایند و خود مالک ۴۹ درصد الباقی سهام موجود شوند. در رفع این مانع پیشنهاد می­گردد تا شرکای  غیر عراقی از طریق قراردادهای خصوصی(همانند عقد صلح، یا اخذ تعهدنامه و سایر اسناد تعهد آور وفق قانون مدنی عراق) و اخذ ضمانت نامه­ های لازم از حسن همکاری شریک یا شرکاء عراقی اطمینان حاصل نمایند. ثبت شرکت مستلزم طی پروسه­های مختلف است. ثبت شرکت­ها در  وزارت بازرگانی عراق و زیرمجموعه­های آن انجام می­شود، اولین اقدام انتخاب نام شرکت است که بر حسب تعداد حروف انتخابی و نوع آن هزینه­های ثبتی آن تعیین می­گردد. گام بعدی اخذ موافقت های امنیتی است که نهاد مربوط از چندین  ارگان  استعلامات مربوطه را انجام می­دهد، ضمنا ایجاد تعامل، در این مقطع جهت تسریع پروسه سازنده خواهد بود. سرمایه اوّلیه ثبت شرکت سه میلیون دینار است که می­بایست در احدی از شعب بانک­های رسمی عراق تودیع  و بلوکه گردد و پس از مدّت دو ماه از تاریخ تودیع قابل برداشت می­باشد. پرداخت مالیات تاسیس شرکت حسب بخشنامه ­ها و قوانین مختلف متغیر است و زمان تاسیس قانونی شرکت ملاک محاسبه آن قرار می­گیرد. مالیات بر درآمد شرکت الوطنیه ۱۵ درصد سود خالص سالیانه است. شرکت جدید التاسیس  جهت ثبت نهایی نیازمند یک حسابرس قانونی و به کارگیری یک مشاور حقوقی است که باید به اداره­ی ثبت شرکت­ها  معرفی گردد و الا ثبت نهایی معلق خواهد ماند. از تاریخ انعقاد قرارداد مرور زمان لازم جهت  صدور گواهی اولیه ثبت شرکت در عراق حداکثر ۳ هفته   و حداکثر  تا ۲ ماه تا تایید اساسنامه و صدور گواهی نهایی ثبت شرکت خواهد بود.

۲- ثبت برند در عراق

۲-۱٫ درخواست تستینگ:

 ثبت علامت تجاری در کشور عراق به صورت حضوری با ارائه وکالت نامه رسمی در عراق( وکیل عراقی) انجام ­می شود  و تنها راه ثبت آن حضور شخص متقاضی یا وکیل قانونی آن  در عراق و ارائه اظهارنامه به اداره مربوطه و در صورت موافقت علامت تجاری در عراق پس از طی تشریفات ذیل انجام خواهد شد. متعاقب  این اقدام درخواستی مبنی بر تستینگ انجام می­شود  تا استعلام می گردد که برند مورد تقاضا آیا تا کنون  به ثبت رسیده است یا خیر و کلیه  موارد از قبیل کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار می رود موضوع تست قرار می­گیرد تا از ثبت علامت مشابه جلوگیری گردد.  از اهداف تستینگ همچنین بررسی استفاده یا عدم از استفاده از کلمات و رسوم  ممنوعه است .به طور مثال:استفاده از حروف عامه،نام سازمان های بین المللی غیره علی هذا از جمله موارد ممنوعیّت است

۲-۲-درخواست ثبت برند در عراق:

لازم است متقاضی چه بازرگان چه کارخانه دار صرفا از طریق وکیل دارای پروانه به روز وکالت دادگستری ، به نیابت و وکالت از مالک برند به صورت رسمی،اوراق و اسناد را بر اساس فقره(۱)ازماده  (۴)  وماده  (۷) از قوانین ومقررات ثبت برند و اطلاعات تجاری به شماره  (۲۶) مصوّب ۱۹۷۷ اقدام نموده و کلیه  اوراق لازمه  را به پیوست ارائه نماید، سپس این اوراق بر اساس  دستورالعمل صنفی صادره وزارتخانه مربوطه در عراق و مطابق درجه بندی جهانی  (nice)   طبقه بندی می گردد. پروسه  بررسی و طبقه بندی مدارک و وصول موافقیت های اولیه حدود۲ هفته الی ۲ ماه به طول می انجامد.    نهایتا پس از تاییدات اولیه من باب تستینگ و تایید تقاضای ثبت برند، یک نوبت برند در نشریه آگهی می شود تا اگر حقوق معارضی ایجاد شد، ذی نفع بتواند اعتراض خود را به مقامات صالحه  رسمی برساند. در صورتی که اعتراضی در مدت قانونی واصل نگردید  از تاریخ تقدیم   اظهارنامه  اولیه مبنی بر تقاضای ثبت برند به مدت ۱۰ سال گواهی ثبت برند به نفع متقاضی صادر، مورد حمایت قانونگذار عراق  در بغداد و جنوب عراق قرار می گیرد  تاکید می گردد ثبت برند در عراق نیاز به ثبت اولیّه شرکت در عراق  یا برند در ایران ندارد. در صورت اقدام به توکیل امر   پروسه ثبتی بدون واسطه  و استهلاک مباشرتا توسط اینجانب نهایی سازی خواهد شد. برند مورد تقاضا حداقل در مهلت ۶ ماه و حداکثر یک سال به ثبت خواهد رسید لکن تجارب موعدی نزدیک تر از آنچه گفته شد را نیز اثبات نموده است.