افزایش نرخ رشد تولید و فناوری در کشور عراق وجود شرکت­های فراملی رو به فرونی گذاشته است

لذا  وبسایت تخصصی حقوقی دکتر احمد ربیعی به شرح ذیل به شرح مختصری از تعریف و انواع شرکت های فراملی و نوع فعّالیت آن می­ پردازد.

۱شرکت های چند ملیّتی چگونه تعریف می شوند و چه سابقه ای دارند؟

  • What Is a Multinational Corporation (MNC) 

  • یک شرکت چند ملیتی (MNC) حداقل در یک کشور غیر از کشور خود دارای امکانات و دارایی ها و سرمایه است. یک شرکت چند ملیتی معمولاً دفاتر و / یا کارخانه هایی در کشورهای مختلف و یک دفتر مرکزی متمرکز تاسیس می کند که در آن به مدیریت جهانی می پردازد. این شرکتها که به عنوان سازمانهای شرکتی بین المللی ، بدون تابعیت یا فراملی نیز شناخته می شوند تمایل به بودجه ای دارند که بیش از بودجه بسیاری از کشورهای کوچک است. شرکت فراملی شرکتی است که به منظور گسترش خود در سراسر جهان و سرمایه گذاران در قطب های صنعتی رو به رشد و استفاده از امکانات و استعدادهای این کشورها در کشورهای گوناگون اقدام به تاسیس شرکت های فرعی و متعدد می نماید. شرکتی که بخش اعظم سهام آن ها متعلق به شرکت اصلی است. شرکت فراملی از بزرگترین شرکت های  اقتصادی در جهان هستند. شرکت چند ملیّتی از چند شرکت که می­تواند احدی از آنها یک شرکت الوطنیه عراقی باشد تشکیل شود.    یک شرکت فراملی  می تواند یک شرکت “عمومی” باشد که سهام خود را در بورس اوراق بهادار یا خانه های کارگزاری معامله می کند. خریداران می توانند مردم “سهامداران” و افراد و همچنین موسسات مانند بانک ها، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی را شامل شود.

  • شکل گیری و پیدایش شرکتهای فراملی در سده بیستم یکی از مناقشه انگیزترین پدیده های اقتصاد جهانی بوده است. طی این مدت این شرکتها به گونه ای عمل کردند که به ندرت می توان کشوری را یافت که به شکلی در معرض نفوذ آنها قرار نگرفته باشد. برغم اختلاف نظرها و طرح دیدگاههای متفاوت در خصوص تأثیرات منفی و مثبت این شرکتها در صحنه اقتصاد جهانی و بویژه در ارتباط با کشورهای توسعه نیافته، نمی توان از نفوذ فزاینده آنها در اقتصاد جهانی و حتی در حاکمیت و اقتدار دولت­ها بی تفاوت گذشت به گونه ای که عملکرد این شرکتها با ابعاد مختلف زندگی کشورهای در حال توسعه آن چنان در هم آمیخته است که شناخت و تجزیه و تحلیل اوضاع اقتصادی و اجتماعی این کشورها بدون توجه به نقش شرکتهای فراملی امری محال به نظر می رسد. برغم علاقه مندی شرکتهای فراملی به سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته صنعتی، کشورهای در حال توسعه هم این بار با حسن ظن کافی با اتخاذ سیاستهایی در صدد جلب توجه این شرکتها جهت سرمایه گذاری در کشورشان هستند که البته تصمیم نهایی این شرکتها برای تعیین محل فعالیت خود مبتنی بر برداشتی است که آنها از منافع حاصل از هر محل با احتساب مخاطره های احتمالی دارند.

  • شرکت های فراملّی از طریق صدور اوراق قرضه، و صدور ورقه سهم و فعّالیت در بازارهای بورس بین المللی فعّالیت می­کند.

۲– انواع شرکت های فراملی:

Types of Multinationals

الف) شرکت های فراملی تولیدی

شرکت هایی هستند که در بیش از یک کشور مالک تاسیسات تولیدی از جمله کارخانجات، معادن، پالایشگاه نفت و غیره هستند و آن ها را به طور موثر تحت کنترل خود درمی آورند و در این نوع شرکت ها امکان جذب نیروهای کار از کشور سرمایه پذیر بیش تر است.

ب) شرکت های فراملی تجاری

شرکت هایی هستند که محصولات تولید شده در داخل خود را به سایر شرکت های تابعه در کشورهای دیگر به فروش می رسانند و صرفا در حوزه تجاری فعالیت در کشور دیگر دارند و تولید در کشور مادر انجام می شود.

۳- نحوه ورود شرکت های فراملی به بازار عراق:

 How multinatioanal companies enter the Iraqi market

  مطابق قوانین جاریه کشور عراق از جمله قانون سرمایه گذاری عراق شماره(۱۳) مصوّب ۲۰۰۶ میلادی و قانون مختص شرکت­های تجاری مصوّب۱۹۹۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی و  ماده ۲ اصلاحیّه قانون جدید ثبت شرکت­ها در عراق مصوّب ۹/۹/۲۰۱۹ میلادی ناظر بر ماده ۱۲ قانون شرکت­ها (شماره ۲۱مصوّب۱۹۹۷)، و همچنین قانون تنظیم نمایندگی­ تجاری و بازرگانی در عراق مصوّب (۲۰۰۰) میلادی  راه های مشروح و مستندی را در خصوص ورود و ثبت شرکت های فراملی در کشور عراق فراهم آورده اند که شرح آن در سایر پست های ارسالی وبسایت دکتر احمد ربیعی وکیل پایه یک دادگستری کشور عراق آمده است.

موکّلین محترم می توانند جهت ثبت   شرکت در کشور عراق با نماینده دکتر ربیعی در جمهوری اسلامی بدوا هماهنگی لازم را به عمل آورند(به صفحه تماس با ما) رجوع فرمایید.