هوالوکیل   

وبسایت علمی تخصصی دکتر احمد ربیعی وکیل پایه یک دادگستری کشور عراق

با بیش از ۱4 سال سابقه فعالیت تخصصی حقوقی، در  عراق

به شرح ذیل به شرح و بررسی موازین حقوقی کریپتو کارنسی در کشور عراق می پردازد.

  • تعریف کریپتو کارنسی یا رمز ارز:
  • ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده اند. کریپتو کارنسی به بیت کوین و آلت کوین تقسیم بندی می شود. رزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند، رمزنگاری های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری هستند.ابتدا رمزنگاری در جنگ جهانی دوم برای انتقال پیام و فرمان های نظامی مورد استفاده قرار گرفت. در عصر دیجیتال، ریاضیات و علوم کامپیوتر برای امنیت ارتباطات، اطلاعات و انتقال پول مورد استفاده قرارگرفته­ اند.
    اولین ارز دیجیتال بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و اکنون پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال است. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده اند. در حال حاضر حدود ۹۰۰ ارزدیجیتال­ دربازارهای­ مالی وجود دارد.
  • – ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟
  • ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک ها و سازمان های واسطه می دهند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده ای به نام بلاک چین اجرا می شوند. بیشتر واحد های اصلی ارز دیجیتال (به جز توکن ها) توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می شوند.
  • کریپتوکارنسی یا رمز ارز ، از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنی ارز تشکیل شده است. پس این واژه را می‌توان ارز رمزنگاری شده نیز نامگذاری کرد. از آن جایی که ارز رمزگذاری شده کمی طولانی است، برای این نوع از پول‌های دیجیتال از واژه رمزارز استفاده می‌کنند.
  • ارز رمزنگاری شده یا رمزارز یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با استفاده از رمزنگاری، امن می شود. این فرآیند، تقلب در آن را تقریباً غیرممکن می کند. بسیاری از رمزارزهای شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند.
  • مزایای رمزارزها:
  • معاملات آسان
  • برای انجام معامله با بانک ها، کارگزاران یا واسطه ها، هزینه ها و کارمزدهای زیادی وجود دارد که باید برای هر معامله پرداخت کنید. علاوه بر این، تهیه بسیاری از مدارک، هزینه کارگزاری، حق کمیسیون و موارد دیگر وجود دارد که باید انجام شود.
  • وقتی از رمز ارز استفاده می کنید، نیاز به واسطه از بین می رود و معامله ها در یک شبکه امن انجام می شود. معاملات شفاف خواهد بود و حسابرسی نیز برای شما آسان تر می شود و دیگر در مورد اینکه به چه کسی چه مبلغی باید بابت چه کاری پرداخت شود سردرگمی وجود نخواهد داشت.
  • انتقال دارایی
  • با استفاده از رمزارزها می توان با پرداخت هزینه به فروشنده، مالکیت دارایی ها را به راحتی از یک نام به نام دیگری انتقال داد. همه این مراحل در شبکه بلاکچین اتفاق می افتد و به شما در انجام معاملات راحت و ایمن کمک می کند.
  • نام مستعار
  • این مورد یعنی برای استفاده از رمز ارز ها یا خرید آن‌ها لازم نیست حتما اطلاعات شخصی خود را ارائه کنید. شما می‌توانید با یک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازید.
  • معاملات محرمانه
  • وقتی برای هر گونه پرداختی از کارت های بانکی استفاده می کنید، تاریخچه تمامی معاملات ثبت می شود و این سابقه برای بانک ها در دسترس خواهد بود.

بهترین قسمت استفاده از ارز رمزنگاری شده این است که هر معامله ای که با گیرنده انجام می دهید کاملا نظیر به نظیر و بدون واسطه است. شما فقط می توانید اطلاعاتی را که می خواهید برای گیرنده افشا کنید، به اشتراک بگذارید، همچنین تاریخچه مالی شما حریم خصوصی کافی خواهد داشت و از هویت شما محافظت می شود.

  • جهانی
  • هر کشور ارز مخصوص به خودش را دارد که به آن ارز فیات می‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار دشواری است. رمز ارز ها را به راحتی می‌توان به سراسر جهان ارسال کرد. ارزهای رمزنگاری ‌شده به ارزهای بدون مرز نیز موسوم‌اند!
  • حفظ مالکیت
  • در سیستم بانکی سنتی، وقتی شخص از دنیا می رود، دارایی او به وارث قانونی می رسد و مبلغی نیز بابت مالیات از آن کسر می شود. در شرایط خاصی نیز احتمال بسته شدن کامل حساب وجود دارد. یکی از ویژگی های خوب رمزارزها این است که تنها شما مالک کلیدهای رمزنگاری خصوصی و عمومی خواهید بود و اختیار کامل مدیریت داراییتان با خودتان خواهد بود.
  • – امنیت قوی
  • وقتی معامله را با رمزارزها انجام می دهید، نمی توانید آن را برگردانید. در این سیستم یک روش رمزگذاری قابل اعتماد برای محافظت در برابر هکرها و دستکاری اطلاعات در کل روند معاملات ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد به طوری که هیچ کس نمیتواند معاملات و هرگونه عملیات انجام شده توسط شما را تغییر دهد یا به طور کامل حذف کند.
  • تمرکززدایی
  • ویژگی عدم تمرکز باعث می شود که فقط دو طرف معامله درگیر آن باشند، یعنی فرستنده و گیرنده. دیگر لازم نیست با شخص ثالثی سروکار داشته باشید. همچنین هیچ کس نیست که بتواند کارهای شما را کنترل و شنود کند.

وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال در کشور عراق:
– در جریان سال ۲۰۱۷ ، بانک مرکزی عراق با صدور بیانیه ای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در عراق  را ممنوع کرد – موضعی که تا به امروز ثابت مانده است. سبب این ممنوعیت ایجاد  یک چرخه معیوب است که بانک مرکزی عراق ادعا میکند رمز ارزها موجبات سواستفاده و کلاهبرداری را فراهم می آورد و استفاده از این رمز ارز ها را  مشمول قانون مبارزه با پولشویی دانست که به شرح ذیل متن اطلاعیه آن نگارش می شود:

(إن عمله البتکوین هی عمله الکترونیه افتراضیه تتداول عبر الانترنت فقط دون وجود مادی لها وتستخدم للشراء عبر الانترنت وتدعم الدفع بإستخدام بطاقات البتکوین او قد تحول الى العملات التقلیدیه فی بعض الاحیان وبالتالی فهی تنطوی على مخاطر عده قد تنجم من تداولها لاسیما فیما یتعلق بالقرصنه الالکترونیه والاحتیال وعلى الرغم من عدم وجود رواج لها داخل العراق الا اننا نؤید إصدار هکذا اعمام بعدم استخدامها وإخضاع المتعاملون بها لاحکام قانون غسل الاموال رقم (۳۹) لسنه ۲۰۱۵ والقوانین ذات العلاقه بهذا الخصوص.)

در همان حال نیز وزارت اقلیم کردستان با صدور بیانیه ای به همه دفاتر مبادلات ارزی و انتقال پول هشدار داد تا کارگزاری ارزهای رمزنگاری شده را متوقف کنند در غیر این صورت با اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.

غیرقانونی شدن ارزهای دیجیتالی و عدم وجود یک چارچوب نظارتی منسجم ، هزینه های گزافی را  برای کاربران و اقتصاد محلی به دنبال داشته است ، زیرا مردم را مجبور کرده است تا به دنبال فرصت های سرمایه گذاری رمزنگاری شده در بازار سیاه بدون هیچ گونه شرایط منسج یا نظارت نظارتی بپردازند . هزاران نفر قربانی کلاهبرداری های ناشی از کریپتو کارنسی شده است  ، طرح   ده ها یا صدها میلیون دلار از پول مردم توسط عوامل خارجی یا شرکت هایی که به عنوان مشاغل مشروع که نیاز به پرداخت پول رمزنگاری دارند ، به سرقت رفته است. این امر به تدریج نقدینگی را از اقتصاد و عمدتا از اقلیم خارج کرده است

هرچه بیشتر استفاده از ابزارالات دیجیتالی در کشور عراق در میان مردم بیشتر می شود علاقه مردم عراق و کلیه جهان به استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی بالاخص بیت کوین در حال افزایش است. علی ایحال نظر به این سیر صعودی یقینا دولت ها چاره ای جز پذیرش چنین نوع استفاده ای را نخواهند داشت.

موکلین محترم می توانند جهت هرگونه اقدام قضایی و حقوقی مناسب،  ثبت شرکت در عراق و ثبت برند در عراق با نماینده حقوقی وکیل دکتر احمد ربیعی در جمهوری اسلامی ایران تماس حاصل فرمایند.